Ģimenes Ekoloģijas institūts

Kā ar uztura palīdzību var mazināt spontānā aborta un iedzimtu defektu draudus?

Ir virkne zināmo spontānā aborta cēloņu, tomēr daudzos gadījumos tā arī nekad neuzzināsim, kāpēc konkrētais spontānais aborts ir noticis. Vai spontāno abortu risks var tikt samazināts?

Tāpat vai var tikt samazināts risks, ka bērnam būs kādi iedzimti defekti?

I Spontānie aborti

Spontānā aborta iemesli

Notikumi pirms ovulācijas – mejoze I

Daudzi spontānie aborti ir sekas notikumiem, kas risinās pirms ovulācijas. 24 stundas pirms ovulācijas olšūnai ir jāpabeidz kritiski svarīga šūnu dalīšanās, ko sauc par mejozi I. Mejoze I ir šūnu dalīšanās, kas pārvērš olšūnu no dipoloidālas šūnas, kas satur 46 hromosomas uz haploidālu šūnu, kas satur 23 hromosomas.

Ja mejoze I notiek pareizi, tad olšūna var tikt apaugļota un visdrīzāk attīstīsies normāli. Tai pašā laikā, ja šūnu dalīšanās nenotiek tā, kā tai vajadzētu būt, neapaugļotā olšūna saturēs par maz vai par daudz hromosomu. Lielākā daļā gadījumu, ja hromosomu defekti ir lieli, apaugļošanās nevar notikt. Tomēr dažreiz apaugļošanās notiek, bet mazulis, kas ir ar ģenētiskiem defektiem, nevar pienācīgi attīstīties un pēc dažām dienām vai nedēļām iet bojā. Šādos gadījumos notiek agrīns spontāns aborts.

Pareiza mejozes I norise pirms ovulācijas ir atkarīga no hormonālā „grūdiena” un FSH un LH sinhronizācijas laikā, kā arī uzturvielām, kas nodrošina efektīvu šūnu dalīšanos.

Implantācija

Dažas nedēļas pēc ieņemšanas embrijam ir jāimplantējas pie dzemdes sienas – endometrija. Veiksmīga implantācija ir atkarīga no bieza, veselīga endometrija, kas papildus pilnvērtīgam uzturam ir atkarīgs arī no hormoniem, īpaši progesterona. Ja endometrijs nav pietiekoši attīstīts, tad embrijs nevar pienācīgi implantēties un var notikt agrīns spontāns aborts.

Hormonāls atbalsts

Progesterona līmeni ietekmē citi hormoni, tai skaitā tiroksīns (vairogdziedzera hormons), estrogēns un kortizols. Hormonāls disbalanss var izsaukt spontānu abortu. Dažos gadījumos to var koriģēt pilnībā vai daļēji ar uzturu vai adekvātu ķermeņa svaru, citos ir nepieciešama medicīniska iejaukšanās.

Mātes vecums

Spontānā aborta risks palielinās līdz ar mātes vecumu. Līdz ar gadiem pasliktinās olšūnu kvalitāte un mainās reproduktīvie hormoni.

Citi faktori

Dzemdes fizikālas problēmas tādas kā fibroīdu miomas, kas var traucēt embrijam implantēties. Problēmas ar asins recēšanu var būt cits faktors. Tāpat infekcijas. Reti ir ģenētiskie faktori no abu vecāku puses, kas ietekmē embriju. Arī neauglības ārstēšana diemžēl ir riska faktors spontāniem abortiem.

 

Vispārīgas vadlīnijas spontānā aborta novēršanai

Pilnvērtīgs uzturs

Cik svarīga ir veselīga diēta? Lielā pētījumā par britu sievietēm atklāts, ka grūtniecēm, kas ik dienas ēd augļus un dārzeņus ir divas reizes mazāks spontānā aborta risks. Arī piena produktu regulārs patēriņš samazina spontānā aborta risku. Pētījuma autori neuzskata šos produktus kā īpašu „pretabortu uzturu”, bet vairāk interpretē to ēšanu kā sabalansēta uztura sastāvdaļu.

Tātad īsumā ieteikumi: ēdiet pilnvērtīgu uzturu. Bagātīgi ēdiet nepārstrādātu augu pārtiku: graudus, pupas, riekstus, dārzeņus, sēklas un augļus. Uzņemiet nepieciešamo olbaltumvielu daudzumu (9 organismam vitāli nepieciešamās aminoskābes ir jāuzņem ar uzturu). Izvēlieties veselīgos taukus un eļļas; izvairieties no transformētiem taukiem (būtiski uzņemt nepiesātinātās taukskābes, zivju eļļa). Aizstājiet mazāk vērtīgās ar vērtīgākām uzturvielām (piemēram, graudu maize baltmaizes vietā, brūnie rīsi balto rīsu vietā, pilngraudu makaroni balto makaronu vietā, sviests margarīna vietā, svaigi dārzeņi sulas vietā utt.). Ēdiet vairāk svaigu pārtiku un citu pārtiku karsējiet tikai, cik nepieciešams. Dažādojiet savu pārtiku. Būtiski ierobežojiet cukura patēriņu. Dzeriet daudz tīra ūdens dažādu “burbuļūdeņu” un ar kofeīnu bagātu dzērienu vietā.

Vitamīnu un minerālvielu preparāti

Ir aprakstīti pētījumi, ka vitamīni, īpaši multivitamīnu komplekss, kas satur folijskābi un dzelzi, var samazināt spontānā aborta risku divas reizes. Citā pētījumā tika atrasta sakarība starp B12 vitamīna nepietiekamību un augļa zaudēšanu. Tā papildus uzņemšana atjaunoja auglību un samazināja spontāno abortu skaitu pat sievietēm, kurām pirms tam bija vairāki spontānie aborti.

Gandrīz katrs vitamīns un minerālvielas ir kaut kādā mērā iesaistīti grūtniecības norisē.

Stress un spontānie aborti

Stresa nozīmē spontānu abortu veicināšanā nav skaidri pierādīta, tomēr viens pētījums ir parādījis, ka sievietēm ar agrīnu spontānu abortu ir augstāks virsnieru stresa hormona kortizola līmenis.

Nav šaubu, ka daudzām sievietēm ir augsts stresa līmenis. Kā to samazināt? Vispirms, ēdiet tik pilnvērtīgu uzturu, cik vien iespējams. Pietiekami izgulieties vai vismaz guliet un atpūtieties ļoti tumšā istabā (skat. zemāk norādīto rakstu). Ja jums ir ļoti maz fizisku aktivitāšu, iekļaujiet mērenus fiziskus vingrinājumus ikdienas rutīnā. Un otrādi, ja jums ir liela fizisko nodarbību slodze, samaziniet tos. Tas ir stress ķermenim, pat ja jums tas patīk.

Vissvarīgākais, ja plānojat bērna ieņemšanu un esiet lielā stresā, dariet visu iespējamo, lai saņemtu tik daudz pilnvērtīga uztura, cik nepieciešams, pat tad, ja jūsu apetīte ir ļoti zema. Kad ir stress, daudzas sievietes nejūt izsalkumu, bet zema cukura līmeņa stress savukārt rada „apburto loku”, kas rada atkal papildus stresu. Jūs varat apturēt šo loku, ēdot nelielas porcijas veselīgas maltītes pat, ja jums to negribas.

Mēģiniet nestresot par jūsu ikdienas stresu! Strādājiet, lai samazinātu fizisko stresu – tādu kā nepilnvērtīgs uzturs, nepietiekošs miegs, nepietiekošas (vai pārlieku daudz) fiziskas aktivitātes – un jūs redzēsiet, ka ar ikdienas stresu daudz labāk var tikt galā. Un arī jūsu kortizola līmenis nokritīs.

Citi dzīves stila faktori

Samaziniet kafijas uzņemšanu līdz 2 kafijas tasēm dienā, jo kofeīna patēriņš vairāk kā 200 mg dienā ir saistīts ar palielināta spontānā aborta risku. Jo vairāk kofeīna, jo risks lielāks.

Ja ir bijuši spontānie aborti, ir vērts mēģināt izslēgt nakts apgaismojumu.

 

Nakts apgaismojums un sievietes auglība

Skatīt rakstu “Nakts apgaismojums un sievietes menstruālie cikli”.

 

Luteīnās fāzes nepietiekamība – risks spontānam abortam

Zīmes, kas rāda, ka progesterona līmenis varētu būt par zemu

Īsa luteīnā jeb dzeltenā ķermenīša, jeb pēcovulācijas fāze (mazāk kā 10-12 dienas pēc ovulācijas paaugstināta temperatūra),
pirms mēnešreižu smērēšanās,
pēc mēnešreižu brūna asiņošana vai smērēšanās,
vājš pēc ovulācijas temperatūras kāpums,
pārāk ilgstošs gļotu periods,
vāja auglīgo gļotu kvalitāte,
mēnešreižu iztrūkums,
agri spontānie aborti,
neauglība.

Cēloņi

Corpus luteum, kas izdala progesteronu, nedara savu darbu vai nedara to pietiekoši labi. Tā kā progesterons izsauc pēc ovulācijas temperatūras kāpumu šai laikā, tad zemi progesterona līmeņi nosaka vāju temperatūras kāpumu un īsu luteīno fāzi. Progesterons skaidri ietekmē arī dzemdes kakla gļotu raksturu, izskaidrojot, kāpēc var parādīties slikta gļotu kvalitāte. Progesterons arī nosaka endometrija biezumu un aizkavē menstruācijas. Kad tas ir par zemu, smērēšanās var sākties jau pirms mēnešreizēm un tāpat brūna smērēšanās var sekot pēc tām.

Kādi ir cēloņi tik zemam progesterona līmenim? Vai precīzāk – kāpēc corpus luteum neizstrādā pietiekošu šī hormona daudzumu? Viena iespēja ir pārāk augsts estrogēna līmenis, ko izsauc slikta diēta vai pārlieku liels svars. Prostaglandīni var būt cits iemesls, jo tie mijiedarbojas ar corpus luteum funkciju. Var būt iesaistīts arī augsts prolaktīna līmenis (ļoti bieži ir mātēm, kas zīda bērnus ir īsa luetīnā fāze).

Zema vairogdziedzera funkcija arī var ietekmēt un būt cēlonis īsai luteīnai fāzei. Ja ir visai zemas arī pirmsovulācijas temperatūras (zem 36.0), var domāt par šo iemeslu.

Smagi vingrojumi, kas dod ķermeņa tauku zudumu, arī var izsaukt īsas luteīnas fāzes.

 

Dabiskie līdzekļi, lai uzlabotu progesterona līmeni

Sabalansēts un pilnvērtīgs uzturs (skat. iepriekš)

Uzturs, kas satur B6 vitamīnu

Ir publicēts pētījums, ka viens pats B6 vitamīns (200-600 mg dienā) samazināja prolaktīna līmeni un atjaunoja regulārus ciklus sievietēm ar šī hormona pārprodukciju, kas izsauc gan amenoreju, gan galaktoreju. Citā pētījumā B6 vitamīns 100-800 mg dienā būtiski palielināja progesterona līmeni un uzlaboja luteīnās fāzes funkcijas.

Valrieksti, pilngraudu uzturs (pilngraudu maize, pilngraudu makaroni, pilngraudu pankūkas, brūnie rīsi, pilngraudu brokastu pārslas, graudaugu putras utt.) un sojas piens – tie visi satur lielu daudzumu B6 vitamīna, kas ir ļoti būtisks, lai uzturētu ideālu estrogēna – progesterona līdzsvaru organismā.

Lietojot vitamīnu preparātus, būtiski gan ir B6 uzņemt daudzumos, kas nepārsniedz 300 mg dienā un uzņemt to kopā ar citiem B grupas vitamīniem un magniju.

Vitamīns C

Ir publicēts pētījums, kas rāda, ka C vitamīns var palielināt progesterona līmeni līdz normālam.

Uzturs, kas satur Cinku

Cinks ir būtiski svarīgs, lai organisms spētu saražot pietiekošā līmenī progesteronu. Tāpēc cinku saturoši produkti kā sarkana gaļa, jūras zivis, vistas un tītara gaļa arī var palielināt progesterona līmeni

Garšvielas

Turmeriks, ko atrod karijā, tāpat arī timiāns un oregano var palielināt ķermeņa progesterona līmeni. Ietverot kādu no šīm garšvielām katrā ēdienreizē, tas var palīdzēt uzturēt labu hormonu līdzsvaru.

Samazināt stresu

Stress būtiski samazina progesterona izstrādi!!! Jo mazāk stresa, jo labāk.

 

II Iedzimti defekti

Pētījumi rāda, ka daudzu iedzimtu defektu samazināšanā B vitamīns un folijskābe spēlē galveno lomu.

Nervu caurules defekti

Pēdējos gadu desmitos ir skaidri pierādīts, ka folijskābes lietošana būtiski samazina nervu caurules iedzimtus defektus, pat, ja mātēm pirms tam ir bijuši bērni ar šādu defektu. Nervu caurules defekti ir viens no galvenajiem jaundzimušo nāves cēloņiem, tūlīt aiz iedzimtiem sirds defektiem.

Ir vairāki nervu caurulītes defekta tipi, ieskaitot spina bifida. Anencefālija ir pat vēl biežāk sastopams defekts, kas diemžēl rezultējas priekšlaicīgās dzemdībās vai nāvē drīz pēc dzemdībām.

Folijskābe, vitamīni un citi iedzimti defekti

Folijskābes un multivitamīnu lietošana ap ieņemšanas laiku ne tikai samazina nervu caurulītes defektu iespējamību, bet virkne pētījumu rāda, ka tie ievērojami samazina arī iedzimtu sirds defektu risku, kas ir galvenais nāves cēlonis jaundzimušiem. Papildus tam folijskābe un multivitamīni, lietoti grūtniecības laikā un pirms tās, būtiski samazinājuši aukslēju šķeltnes risku, urīnsistēmas defektus, omfalocoeles risku un pat smadzeņu audzēju un leikēmijas risku. Daudzos gadījumos pētījumu netiek sniegta pilnīgi skaidra atbilde, vai tā ir tikai folijskābe, vai arī vēl citas sastāvdaļas multivitamīnu kompleksos, kas dod tik ļoti, ļoti iedvesmojošos rezultātus.

Folijskābe, B12, B6 vitamīni

Ir zināms, ka folijskābe darbojas kopā ar citiem B grupas vitamīniem – B12 un B6 – lai samazinātu aminoskābes homocisteīna ražošanu. Grūtniecības laikā homocisteīns varētu būt galvenais vaininieks iesaistīts augstākminētajos iedzimtajos defektos tāpat kā tādās problēmās kā placentas atslāņošanās.

Papildus B12, B6 vitamīniem vēl arī cinks darbojas kopā ar folijskābi. Savukārt C vitamīns ir nepieciešams, lai folijskābe uzsūktos.

Folijskābe samazina risku, ka tiks ieņemts bērns ar Dauna sindromu

Ģenētiskā kļūda, kura rezultējas Dauna sindromā, notiek dažas stundas pirms ovulācijas, kad neapaugļotā olšūna beidz dalīšanos jeb mejoze I. Šai laikā olšūna normāli sadalās tā, lai 23 hromosomu pāru vietā būtu 23 atsevišķas hromosomas. Ja notiek „nesadalīšanās kļūda”, divas 21. hromosomas var salipt kopā. Ja šāda olšūna tiek apaugļota, tad rodas 21. hromosomas trisomija. Apmēram 95% no Dauna sindroma ieņemšanas rodas no nepilnīgas neapaugļotās olšūnas sadalīšanās (5% no spermatozoīdu). Līdz ar to ir ļoti būtiski nodrošināt visas sievietes organismam nepieciešamās vielas, tai skaitā folijskābi, lai meoisis varētu noritēt normāli.

Virkne pētījumu ir atklājuši, ka daudzām sievietēm, kurām ir bērni ar Dauna sindromu, ir ģenētiski nepilnīgs folijskābes metabolizācijas mehānisms. Šīm sievietēm ir palielināta nepieciešamība pēc folijskābes, lai notiktu normāli šūnu procesi.

Tāpat nepietiekošs folijskābes daudzums pirms ieņemšanas var rezultēties līdzīgās problēmās, kādas izsauc metaboliskā nespēja izmantot folijskābi atbilstoši.

Pētījuma rezultāts rāda, ka pietiekoša folijskābes lietošana pirms grūtniecības un grūtniecības laikā, kas aizsargā pret nervu caurules abnormālu attīstību (t.sk. spina bifida), var aizsargāt arī pret Dauna sindromu.

Zinātnieki pierādīja, ka bērniem, kas dzimuši ģimenēs ar augstu spina bifida risku, ir arī palielināts Dauna sindroma risks un otrādi, secinot, ka ir saistība starp abām šīm saslimšanām. Mātēm ar spina bifida bērniem ir problēmas ar folijskābes metabolismu, un tiek secināts, ka tas varētu būt riska faktors, kas palielina 21. hromosomas trisomiju.

Pētījuma autori iesaka 5 mg folijskābes devu, kas samazina Dauna sindroma risku, kā arī to, ka bērnam varētu būt nervu caurules attīstības traucējumi.

 

Kopsavilkums

Spontānā aborta riski var tikt samazināti, un zinātniski pētījumi to apstiprina. Uzturs spēlē svarīgu lomu spontānā aborta riska samazināšanā. Citi dzīves stila faktori, tādi kā smēķēšana, ietekmē spontānā aborta iespēju. Daži riska faktori, kā, piemēram, mātes vecums, nevar tikt mainīti. Tomēr ir virkne soļu, ko mēs varam veikt, – ēst pilnvērtīgu uzturu, lietot papildus vitamīnus, ja nepieciešams, samazināt stresu, samazināt kafijas patēriņu, atmest kaitīgus ieradumus kā smēķēšanu, izslēgt nakts apgaismojumu.

Tāpat folijskābes kopā ar B6, B12 vitamīniem lietošana var samazināt virkni iedzimtu defektu risku.

 

Autors: Baiba Stikute

 

Izmantotā literatūra:
M.M. Shannon „Fertility, Cycles & Nutration”, The Couple to Couple League, 2009
  Jørgen H Olsen , Jeanette Falck Winther „Down’s syndrome and neural tube defects in the same families”, The Lancet, Volume 361, Issue 9366, Page 1316, 19 April 2003
http://www.nutraingredients.com/Research/Folic-acid-may-play-role-in-prevention-of-Down-s-syndrome
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2003/05/03/folic-acid-part-four.aspx
Joy De Felice „The effects of light on cervical mucus patterns in the menstrual cycle: a clinical study” c/o Sacred Heart Medical Center, West 101 Eight Ave., Spokane, WA.
Kippley „The Art of Natural Family Planning”, The Couple to Couple League, 2003
Sheryl Lyon „Lunar Fertility – Boost Your Fertility While You Sleep” http://fertility.amuchbetterway.com
http://www.menstrual-cycle-period.com/fertility-and-artificial-light/
Singer, Katie, The Garden of Fertility: A Guide to Charting Your Fertility Signals to Prevent or Achieve Pregnancy–Naturally–and to Gauge Your Reproductive Health, Avery/Penguin, 2004.

 

Exit mobile version